امروز: پنج شنبه, ۲۳ آذر , ۱۳۹۶ - Thursday, 14 December , 2017
کد خبر: 76139

ایجاد استراتژی در کسب و کار / می خواهیم به کجا برویم؟

برای لحظه ای تصور کنید دونده استقامت هستید و خود را برای یک مسابقه پیش رو آماده می کنید. فرض کنید، در دوره آماده سازی مربی تان به شما می گوید: «من زیاد به مسابقه فکر نکرده ام. حتی مطمئن نیستم مسافت چقدر است ولی فکر می کنم شما فقط باید تا روز مسابقه ر ...

اگر یک مربی چنین صحبت کند، تصور خواهید کرد دیوانه است. مسلما برای برنامه ریزی تمرین های خود، نیازمند این هستید که بدانید در چه مسابقه ای شرکت می کنید (به عنوان مثال، در یک ماراتن، نیم ماراتن یا یک مسافت ۱۰ مایلی) و قصد دویدن در چه زمانی را دارید (به عنوان مثال، جزو ۵ نفر اول با زمان دو ساعت و ده دقیقه).

شما همچنین باید از توانایی ها و نقطه ضعف های خود آگاه باشید تا مشخص شود که آیا این هدف منطقی بوده و بر چه نوع تمرین هایی باید تمرکز کنید تا به هدف تان دست یابید (به عنوان مثال، ممکن است با سرعت خود در طول چند مایل آخر مسابقه مشکل داشته باشد).

تعداد شرکت هایی که بسیار شبیه به این مربی عمل می کنند، تعجب برانگیز است، به خصوص در دوره های عدم اطمینان و چالش برانگیز. عموما، موانع، مواردی این چنین هستند:«تنظیم یک استراتژی و ایجاد یک برنامه رسمی، بسیار کند و انعطاف ناپذیر است. شما نیازمند اقداماتی هستید که به مراتب جسورانه تر بوده و با ماهیت زمان ما تطابق بیشتری داشته باشد.

اگر زمان خود را صرف تعریف اهداف تان، تنظیم اولویت هایتان، ایجاد استراتژی های خود و مدیریت دست یافته های خود کنید، یک نفر در خط پایان از شما سبقت خواهد گرفت.» به هر حال، بدون داشتن اهداف کمی و مقاصد کلان مشخص، ارزیابی روش های مختلف عملکرد دشوار است. بدون داشتن اولویت ها، راهی برای تعیین چگونگی تخصیص منابع میان گزینه های انتخاب شده وجود ندارد.

بدون داشتن برنامه، راهی برای هدایت اقدامات در میان آنهایی که بر گزینه های مختلف کار می کنند، وجود ندارد. بدون تحلیل و ارزیابی، راهی برای تشخیص اینکه کدام فرصت به موفقیت و کدام به شکست منتهی می شود، نیست. مقاصد، اهداف، اولویت ها، برنامه ها و تفکر منتقدانه، همه جزئی از یک استراتژی است که خوب تعریف شده باشد.

برنامه ریزی استراتژیک

عبارت استراتژی تعاریف بسیاری دارد. با ترکیب این عبارت با عبارات مختلف دیگر مانند دیدگاه استراتژیک و تمرکز استراتژیک، بر پیچیدگی درک آن نیز افزوده می شود. به رغم تفاوت ها در معنا، تمام آنها بر این سوال دلالت می کنند:«در آینده قصد رفتن به کجا را داریم؟» برای بسیاری از شرکت ها جواب این سوال در یک برنامه استراتژیک داده شده است. شما می توانید یک برنامه استراتژیک را به مثابه یک نقشه تصور کنید که مجموعه ای از اقدامات را برای حرکت یک سازمان از موقعیت کنونی خود به چشم انداز آینده به طور جزء نمایش می دهد. نوعا، برنامه های استراتژیک از بالا آغاز شده و با یک نگرش سراسر سازمانی شروع می کنند. از این جهت، برنامه های استراتژیک برای واحدهای تجاری شرکت یا واحدهای عملیاتی آن ایجاد شده اند.

مراحل زیر در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک متداول است؛ صرف نظر از سطحی که در آن برنامه ریزی انجام می شود- سراسر سازمان، واحد تجاری یا واحد عملیاتی:

۱- اجرای یک تحلیل از شرایط کنونی. این تحلیل، شرایط کنونی شرکت را مرور می کند («ما کجا هستیم؟») و یک خط مبنا و همچنین گرایش های کلیدی را برای عملکرد مالی و عملیاتی بنیان می نهد.

۲- تعیین افق برنامه ریزی. به طور سنتی، سازمان ها برنامه هایی سالانه با افق برنامه ریزی سه تا پنج سال ایجاد می کنند. به طور عمده، افق زمانی با توجه به متغیر بودن و قابل پیش بینی بودن بازار، طول عمر محصول، سایز سازمان، میزان خلاقیت ها در فناوری و حجم سرمایه آن صنعت تعیین می شود. هر چقدر بازار بی ثبات تر، غیر قابل پیش بینی تر، طول عمر محصولات کوتاه تر، سایز سازمان کوچک تر، میزان خلاقیت ها در فناوری سریع تر و حجم سرمایه کمتر باشد، افق برنامه ریزی کوتاه تر است.

۳- اجرای یک بررسی محیطی. یک بررسی محیطی، تخمین استانداردی از نقاط قوت، ضعف، فرصت¬ها و تهدیدهای شرکت است. این بررسی به شناسایی و اولویت بندی مشتریان کلیدی، بازار، رقبا، دولت، آمارگیری نفوس، سهامداران و فاکتورهای صنعتی که به طور بالقوه یا بالفعل بر شرکت تاثیرگذار هستند، می پردازد.

۴- شناسایی فاکتورهای موفقیت پراهمیت. عوامل کلیدی موفقیت (CSFها). به ترسیم مواردی می پردازند که یک سازمان جهت موفقیت در فضای بازار خود، می بایست در آن زمینه ها برتری داشته باشد. برای شرکتی که بر محصول تمرکز دارد، کیفیت محصول و نوآوری در تولید مثال هایی از CSF محسوب می شوند. برای یک عرضه کننده کم هزینه، مانند Wal- Mart، قابلیت های توزیع، CSF  هستند.

۵- تکمیل تحلیل شکاف. مانند بررسی محیط، تحلیلی از شکاف ها جهت شناسایی و اولویت بندی نقاط ضعف و قوت داخلی موجود در فرآیندها، ساختارها و فناوری ها و برنامه های کاربردی یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. شکاف ها، منعکس کننده این امر هستند که در واقع استراتژی چه نیازهایی دارد و سازمان در واقعیت چه چیزی را ارائه می دهد.

۶- ایجاد یک دیدگاه استراتژیک. یک دیدگاه استراتژیک از سازمان، تصور ذهنی یا تصویری را ارائه می دهد که سازمان در آینده باید شبیه آن باشد- تغییر در بازار و محصولات آن. به طور کلی، این دیدگاه برحسب تمرکز خود بر استراتژی بیان شده و به شناسایی وضعیت کنونی و وضعیت مطلوب می پردازد.

۷- ایجاد یک استراتژی تجاری. در این مرحله، مسئله، ایجاد یک استراتژی بر پایه داده ها و اطلاعات حاصل شده از مراحل پیشین است به طوری که با دیدگاه استراتژیک تطبیق داشته باشد. عقل سلیم به ما می گوید که استراتژی نیازمند بهره برداری از نقاط ضعف، غنیمت شمردن فرصت ها، ملاحظه نقاط ضعف سازمان و واکنش به تهدیدهاست. شرکت نیازمند تضمین این است تا استراتژی به طور داخلی پایدار بوده، فرهنگ سازمانی منطبق با استراتژی باشد و برای اجرای استراتژی سرمایه و منابع کافی در اختیار باشد.

۸- شناسایی اهداف و مقاصد استراتژیک. یک برنامه استراتژیک که در ارائه مسیرهای مشخص برای فرآیند برنامه ریزی مالی و عملیاتی ناموفق باشد، ناقص است. بیش از اینکه یک برنامه مالی یا عملیاتی بتوانند پایه گذاری شوند، می بایست مقاصد استراتژیک پایه¬گذاری شده و بصورت اهداف تعریف شده پالایش شوند. یک مقصود استراتژیک، یک مجموعه وسیع یا روش انجام کار است که مسیرهای مورد هدف را برای یک سازمان تجویز می کند. پیش از اینکه یک مقصود استراتژیک بتواند به یک برنامه مالی مرتبط شود، می بایست به یک هدف که به خوبی تعریف شده، تبدیل شود. یک هدف استراتژیک، کمی کردن یک مقصود جهت تخصیص دوره زمانی است.

به عنوان مثال، وقتی مقصود کلی یک سازمان افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROA) یا افزایش سوددهی کلی است، این مقاصد نیازمند تبدیل شدن به اهداف کمی هستند (به عنوان مثال، افزایش ROA از ۱۰ تا ۱۵ درصد یا افزایش حاشیه سود از ۵ تا ۷ درصد). پیش از اینکه سازمان بتواند شروع به جزئی کردن برنامه های عملیاتی کند، نیازمند رسیدن به این اهداف است. اهداف استراتژیک، اجراهای عملیاتی را هدایت می کنند و اجازه ردگیری پیشرفت ها به سمت مقاصد کلی را می دهند.

اخبار مرتبط
 
   
 
دیدگاه
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب
مدیسه