امروز: چهارشنبه, ۴ بهمن , ۱۳۹۶ - Wednesday, 24 January , 2018
کد خبر: 83052

با ۵ گام اساسی برای نوشتن یک طرح بازاریابی دقیق آشنا شوید

اهمیت طرح بازاریابی هم ارز با اهمیت طرح کسب وکار است. اگر در کسب وکار به استراتژی های لازم برای ایجاد محصول توجه می شود، در طرح بازاریابی به تکنیک های پیدا کردن مشتری و جذب آن خواهیم پرداخت. یک طرح بازاریابی خوب می تواند ابزار رسیدن شما به اهداف تان ...

اهمیت طرح بازاریابی هم ارز با اهمیت طرح کسب وکار است. اگر در کسب وکار به استراتژی های لازم برای ایجاد محصول توجه می شود، در طرح بازاریابی به تکنیک های پیدا کردن مشتری و جذب آن خواهیم پرداخت. یک طرح بازاریابی خوب می تواند ابزار رسیدن شما به اهداف تان باشد. یک طرح عملی دربرگیرنده آنچه شما خواهید فروخت، مشتری و تاکتیک هایی است که منجر به یک فروش خوب می شود.

در ادامه به نقل از دیجیاتو با مراحل نوشتن یک طرح دقیق بازاریابی آشنا می شوید.

مرحله ۱: آنالیز موقعیت کنونی شرکت

در این مرحله، شرکت، محصولات و خدمات آن تعریف می شود، سپس چگونگی جداسازی شما از رقبای تان به واسطه مزایایی که ارائه می دهید، نشان داده می شود.

برای پیدا کردن موقعیت محصول یا خدمتی که ارائه می کنید، چه رستوران باشد و چه فروشگاه لباس فروشی، یافتن بازار جاویژه (بخش کوچکی از بازار که بر روی یک نیاز ویژه یا کالای خاص متمرکز است) از اهمیت خاصی برخوردار است. در اینجا نه تنها باید بازارتان را توصیف کنید، بلکه به خوبی از محصول و نحوه ارائه آن توسط رقبای تان آگاه باشید تا بتوانید به مشتری ها نشان دهید که ارزش محصول شما بیشتر از دیگران است.

لیستی از نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید های تان بنویسید. نقاط قوت و ضعف در ویژگی های کسب وکارتان پیدا می شود، درحالی که فرصت ها و تهدید ها عوامل بیرونی هستند. برای فهمیدن نقاط قوت کسب وکار به ویژگی هایی دقت کنید که شما را نسبت به رقبای متمایز کرده است. نقاط ضعف را می توان به فعالیت در بازار به شدت اشباع شده نسبت داد تا عملکرد ضعیف کارمندان.

در مرحله بعد تمام فرصت هایی را که می توان از طریق آنها به بازارهای دیگری دست یافت و گستره معرفی و فروش محصول تان را بیشتر کرد، بیابید. تهدید هایی که متوجه شرکت و محصول تان هستند را هرگز فراموش نکنید، زیرا با غلبه بر آنها می توانید قوی تر از قبل شوید.

موقعیت محصول یا خدمتی که ارائه می کنید را از این دو مرحله می توانید بیابید:

۱- باید ویژگی های محصول یا خدمت را آنالیز کرده و وجوه تمایز آن نسبت به رقبا را تعیین کنید.

۲- نوع مشتری خود را مشخص کنید. با این کار متوجه قیمتی که باید بر روی محصول بگذارید، تخفیف و کیفیت آن خواهید شد.

مرحله ۲: توصیف مشتری

در این جا مشتری های خود را با تمام جزییات مشخص کنید؛ سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، درآمد، موقعیت جغرافیایی و سبک زندگی آنها از جمله مواردی هستند که باید نوشته شوند. در ادامه سؤال های زیر را از خود بپرسید:

– آیا مشتری های من کلاسیک هستند یا نوگرا؟

– آیا مدیر هستند یا کارمند؟

– آیا آرام هستند یا خشن؟

– آیا سنتی هستند یا مدرن؟

– آیا درون گرا هستند یا برون گرا؟

– فاصله زمانی بین خرید اول و دوم آنها چقدر است؟

این کار را به خوبی و با دقت زیاد انجام دهید، زیرا به شما در تبلیغات کار یا محصول تان بسیار کمک خواهد کرد.

مرحله ۳: نوشتن اهداف بازاریابی

انتظار چه دستاوردی از طرح بازاریابی تان دارید؟ برای مثال آیا انتظار دارید هر ۱۵ دقیقه فروش تان به اندازه ۲۰درصد افزایش یابد؟ اهداف تان را روی کاغذ بنویسید و دقت کنید که حتما قابل اندازه گیری باشند تا بتوانید پیشرفت خود را بررسی کنید.

مرحله ۴: گسترش استراتژی و تکنیک های بازاریابی

این بخش، قلب و روح طرح بازاریابی شماست. تا به حال اهداف و مشتری های خود را مشخص کرده اید، اکنون باید به تاکتیک هایی پرداخت که می تواند در رسیدن به اهداف تان کمک کنند.

برای کامل کردن عملیات تاکتیک ها، استراتژی های بازاریابی اولیه خود را مشخص کنید، سپس گستره متنوعی از تاکتیک ها را برای رسیدن به اهداف فروش تان در اختیار بگیرید. برای مثال می توانید از بیلبوردها، تراکت ها و تبلیغات آنلاین استفاده کنید.

برای تبلیغات بهتر به این فکر کنید که مشتری های شما از چه وسیله ای برای گرفتن اطلاعات استفاده می کنند؟ از همان وسیله برای تبلیغ استفاده کنید.

مرحله ۵: تعیین بودجه ی بازاریابی

باید بخشی از بودجه سالانه را به هزینه های بازاریابی اختصاص دهید. حتی اگر تازه کسب وکار خود را به راه انداخته اید، نباید از بازاریابی چشم پوشی کنید. راه های زیادی برای تبلیغ وجود دارد. با توجه به بودجه ای که دارید می توانید محصول یا خدمتی را که ارائه می کنید تبلیغ کنید.

اخبار مرتبط
 
   
 
دیدگاه
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب
مدیسه