۸:۳۲:۴۸ - یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵
شناسه خبر : 47092
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برندی با بیش از 2 هزار واحد فروش
بررسی کسب و کار جورجیو آرمانی
چهره برنزه و موهای نقره‌ای یکی از شاخص‌ترین صفات ظاهری جورجیو آرمانی است که حالا در ۸۲ سالگی و با ۷٫۲ میلیارد دلار ثروت، در رده صد و هفتاد و ششم فهرست میلیاردهای بلومبرگ قرار دارد.

Giorgio-Armani-with-bookچهره برنزه و موهای نقره‌ای یکی از شاخص‌ترین صفات ظاهری جورجیو آرمانی است که حالا در ۸۲ سالگی و با ۷٫۲ میلیارد دلار ثروت، در رده صد و هفتاد و ششم فهرست میلیاردهای بلومبرگ قرار دارد. یکی از مشخصات دیگرش هم اینکه در میان میلیاردهای جهان در دسته‌ای قرار دارد که لقب خودساخته به آنها داده می‌شود، کسانی که ثروت را به ارث نبرده‌اند، ثروت را آفریده‌‌اند. آرمانی موسس و تنها صاحب شرکت بزرگ جورجیو آرمانی است، حتی کسانی که از دنیای مد هم سررشته ندارند این نام را می‌شناسند.

جورجیو آرمانی سال ۱۹۳۴ در شهر پیاچنزا در شمال ایتالیا به دنیا آمد، در خاتواده‌ای از طبقه متوسط . مي‌گويند به دليل عشقي كه به بدن انسان داشت، دو سال به تحصيل در رشته پزشكي در دانشگاه شهرش مشغول شد اما شايد خيلي زود فهميد كه آن عشقي كه به بدن انسان دارد شامل امعا و احشا نمي‌شود، شايد فرم بدن بود كه او را بيشتر شيفته مي‌كرد و همين شد كه پس از ترك دانشگاه و پس از خدمت سربازي به سراغ دنياي مد و لباس رفت. ورودش به اين عرصه، به عنوان مسئول تزئين ويترين مغازه پوشاكي در شهر ميلان بود، كارش را آن‌قدر ادامه داد تا بعد از مدتي به سمت فروشندگي بخش لباس‌هاي مردانه در همان فروشگاه رسيد. هفت سالي كه در آنجا صرف كرد باعث شد كه خيلي خوب با چم و خم طراحي لباس و بازاريابي و تجارت لباس آشنا شود.

سال ۱۹۶۴ به عنوان طراح كارش را در خانه مد Nino Cerruti آغاز كرد و در اواسط دهه ۶۰ با كسي آشنا شد و پايه دوستي گذاشت كه قرار بود بعدتر شريكش در تاسيس شرکت و برند ماندگار جورجیو آرمانی شود. سرجیو گالئوتی معمار بود، معماری که بعدا جذب دنیای پوشاک شد. زمانی که این دو نفر تصمیم گرفتند با هم وارد شراکت شوند و به صورت مشترک در دنیای مد و طراحی لباس فعالیت کنند، مدت‌ها بود که جورجیو به صورت آزاد کار طراحی لباس انجام می‌داد. سال ۱۹۷۵ پایان این مرحله از کار او بود و آغاز به کار برند آرمانی. گالئوتی وظیفه مدیریت تجاری کار را بر عهده گرفت و آرمانی بخش طراحی و تولید را رهبری کرد. تا قبل از ورود به دهه ۸۰ این شرکت موفق شد شعبه امریکای خود را هم افتتاح کند.

اما شهرت و معروفیت آنها زمانی ناگهان گسترش پیدا کرد که نامشان سر از هالیوود درآورد. ریچارد گر، بازیگر سرشناس و محبوب امریکایی، در فیلم «ژیگولوی امریکایی» کت و شلوار طراحی‌شده توسط شرکت آرمانی را بر تن داشت و همین برای جلب توجه و ماندگار شدن بیشتر این برند کافی بود. این فیلم در سال ۱۹۸۰ ساخته شد و حالا یکی از نقاط عطف این شرکت شناخته می‌شود.

دهه ۸۰ تبدیل شد به دهه آغاز درخشش برند آرمانی. اما یکی از دو پایه تاسیس این شرکت آن‌قدر عمر نکرد که همراه دوست و شریک خود ادامه موفقیت شرکتشان را به تماشا بنشیند. گالئوتی که با سرطان خون دست به گریبان بود در سال ۱۹۸۵ از دنیا رفت. با وجود برخی پیش‌بینی‌ها که انتظار داشتند با مرگ یکی از شرکا، برند آرمانی رو به افول بگذارد، این شرکت به کارش ادامه داد و روزبه‌روز به شهرت و اعتبار خود افزود. سال ۱۹۸۸ کار آرمانی در ژاپن هم پا گرفت. جورجیو آرمانی پس از مرگ شریکش دیگر کسی را به شراکت قبول نکرد، در همان اواخر دهه ۸۰ پیشنهاد خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت از جانب یک میلیاردر فرانسوی را رد کرد و حالا هم تنها سهام‌دار این شرکت به حساب می‌آید. برند آرمانی در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۳ مرکز فروش در ۴۶ کشور دنیا دارد. در گذر زمان شرکتی که کارش را با طراحی لباس‌های بهاره و تابستانه برای زنان و مردان شروع کرد، حالا نام خود را بر محصولات متنوعی از جمله لوازم آرایش، عطر، عینک آفتابی، مبلمان و… دارد و البته پا را فراتر از همیشه گذاشته و وارد بازار هتل‌داری هم شده است.  یک هتل در میلان و یکی دیگر در کشور امارات. هتل آرمانی دوبی که حالا به عنوان یکی از هتل‌های جذاب، از سوی تورهای مسافرتی ایرانی هم به مسافران پیشنهاد می‌شود در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. ساخت و افتتاح این هتل نتیجه توافقی بود که میان این شرکت و شرکت هلدینگ املاک و مستغلات اعمار صورت گرفت. توافقی بر سر ساخت دست‌کم هفت هتل مجلل و سه مرکز تفریحی و گذران تعطیلات که همگی از نام آرمانی استفاده خواهند کرد. تمامی طراحی داخلی این هتل‌ها بر عهده آرمانی خواهد بود. حالا هتل آرمانی در برج خلیفه دوبی با ۱۶۰ اتاق و سوئیت مجلل را می‌توان یکی از معروف‌ترین مراکز مستقر در این بلندترین آسمان‌خراش دنیا دانست. با وجود همه اینها همچنان منبع اصلی ثروت آرمانی همان عرصه مد و پوشاک است. بلومبرگ گزارش داده است که سود این شرکت در سال ۲۰۱۵ به ۲٫۷ میلیارد دلار رسید.

Giorgio-Armani-and-models1

بزک کردن هالیوود

 نام جورجيو آرماني با هاليوود پيوند محكمي خورده است. از نمايش لباس‌هاي اختصاصي هنرپيشه‌‌ها بر روي فرش قرمز مراسمي همچون اسكار و گلدن کلوپ گرفته تا طراحي لباس براي شخصيت‌هاي برخي از آثار ماندگار سينماي امريكا. نام او در طراحي لباس براي بيش از ۲۰۰ فيلم سينمايي ديده مي‌شود، فيلم‌هايي كه هنرپيشه‌هايشان با لباس‌هايي كه آرماني بر تنشان پوشانده، جلوي دوربين قرار گرفته‌اند. از سه‌گانه بتمن ساخته كريستوفر نولان و بازي كريستين بيل گرفته تا «گرگ وال‌استريت» به كارگرداني اسكورسيزي و بازي لئوناردو دي‌كاپريو.

به گزارش دریک آنلاین به نقل از اتاق تهران، آرماني در سال ۲۰۱۴ در يادداشتي كه براي نشريه استاندارد انگلستان نوشت به بخشي از ديدگاه‌هايش در خصوص طراحي لباس براي فيلم‌ها اشاره كرد: «فارغ از اينكه آدم‌ها به اين موضوع اعتراف بكنند يا نه، بايد گفت كه مخاطبان مجذوب شخصيت‌هاي منفي مي‌شوند: كاراكترهايي بدون ترس از محدوديت‌هاي قانوني و اخلاقي. زماني كه بايد براي چنين شخصيت‌هايي لباس در نظر بگيرم مانند شخصيت‌هاي فيلم “تسخيرناپذيران” [به كارگرداني برایان دي‌پالما] يا «رفقاي خوب» [به كارگرداني مارتین اسكورسيزي]، موضوع اين نيست كه اين كاراكترها گانگستر هستند، موضع اين است كه ضدقهرمان‌اند. من دوست دارم كمي وقار، خوش‌پوشي و جذابيت به آنها بيفزايم و با تضادي كه اين ظاهر با باطن تبهكار آنها دارد بازي كنم. نيمه تاريك هميشه نيمه جذاب‌تر است.»

در خارج از قاب دوربين‌هاي سينمايي، نقش پررنگ آرماني در مراسم پرزرق و برقي مثل اسكار را هم نمي‌توان ناديده گرفت. نشريه نيويورك پست به نقل از يك تاريخ‌دان حوزه مد نوشت: «قبل از آرماني، فرش قرمز مثل غرب وحشي بود. دمي مور با شلوارك دوچرخه‌سواري در مراسم اسكار ظاهر شده بود و شِر [خواننده معروف] با سربند سرخ‌پوستي. آرماني اولين طراح لباسي بود كه گفت بگذاريد من لباستان را انتخاب كنم.» در اوايل دهه ۶۰ وقتي بازيگراني مثل ادري هيپبورن به طراحان لباس خود در صحنه فيلم‌ها وفادار ماندند و لباس‌هاي دوخت آنها را در مراسم اسكار پوشيدند، استوديوهاي فيلم‌سازي متوجه شدند كه از فرصت فرش قرمز مي‌توانند براي معرفي بهتر بازيگران خود استفاده كنند. اما در اواخر اين دهه، وقتي كه به دليل مشكلات مالي، اغلب استوديوهاي فيلم‌سازي به مشكل برخوردند و ديگر طراح لباسي وجود نداشت كه به بازيگران بگويد در مراسم چه بپوشند و چه نپوشند، بازيگران سرگردان شدند، اين فرصت بي‌نظيري بود كه آرماني آن را ديد و از آن استفاده كرد.

او اولين فروشگاهش در بورلي هيلز در كاليفرنيا (محل سكونت بسياري از چهره‌هاي سينمايي) را افتتاح كرد و به بازيگران پيشنهاد داد كه اگر بخواهند مي‌توانند براي رخدادهاي مهم سينمايي لباس اجاره كنند. اين پيشنهاد را او ابتدا به شاخص‌ترين چهره‌هاي زن سينما در آن زمان يعني جودي فاستر و ميشل فايفر داد. جودي فاستر ابتدا از اين پيشنهاد خشمگين شد: «مگر من بلد نيستم لباس بپوشم؟ اصلا اين جورجيو آرماني كي هست؟» اما فايفر خيلي زود اين پيشنهاد را قبول كرد و شروع به پوشيدن لباس‌هاي آرماني در رخدادهاي سينمايي كرد. ارتباط آرماني با هنرپيشه‌ها همچنان ادامه يافت تا اينكه مراسم اسكار سال ۱۹۹۰ تبديل شد به مراسم معرفي لباس‌هاي او. ۵ بازيگر زن محبوب و سرشناس با لباس‌هاي برند آرماني در مراسم شركت كردند: جودي فاستر، ميشل فايفر، جوليا رابرتز، جسيكا لنگ و جسيكا تندي. لباس‌هاي مدرن او در برابر لباس‌هاي پف‌دار باقي بازيگران خيلي زود خود را متمايز كردند، روز بعد نامش در نشریات زنان پیچید. از آن زمان به بعد دیگر نام و تصویر او از رسانه‌های کوچک و بزرگ جدا نشدند. جورجیو آرمانی بخش ثابتی از هالیوود شده است و در کنار هفته مد میلان و نیویورک نامش در عرصه سینما هم ثبت شده است.

تایم‌لاین

۱۹۳۴: جورجیو آرمانی در شهر پیاچنزا در شمال ایتالیا در خانواده‌ای از طبقه متوسط به دنیا آمد. وقتی که به سن دانشگاه رسید آغاز به تحصیل در رشته پزشکی کرد اما دو سال بیشتر در دانشگاه دوام نیاورد و ترجیح داد حرفه دیگری را دنبال کند.

۱۹۵۹: ورودش به عرصه مد، به عنوان مسئول تزئين ويترين مغازه پوشاكي در شهر ميلان بود و كارش را آن‌قدر ادامه داد تا بعد از مدتي به سمت فروشندگي بخش لباس‌هاي مردانه در همان فروشگاه رسيد.

۱۹۶۴: به عنوان طراح لباس مردانه کارش را با یک مرکز مد با نام نینو کروتی آغاز کرد. در همین سال‌ها بود که با دوست و بعد همکارش، سرجیو گالئوتی آشنا شد.

۱۹۷۵: به همراه سرجیو گالئوتی شرکت آرمانی را پایه‌گذاری کرد.

۱۹۸۰: شهرت و معروفیت آرمانی زمانی گسترش پیدا کرد که ریچارد گر، بازیگر سرشناس و محبوب امریکایی، در فیلم «ژیگولوی امریکایی» کت و شلوار طراحی‌شده توسط شرکت آرمانی را بر تن کرد.

۱۹۸۵: گالئوتی که با سرطان خون دست به گریبان بود از دنیا رفت. جورجیو آرمانی پس از مرگ شریکش دیگر کسی را به شراکت قبول نکرد.

۱۹۹۰: مراسم اسكار آن سال تبديل شد به مراسم معرفي لباس‌هاي او. ۵ بازيگر زن محبوب و سرشناس با لباس‌هاي برند آرماني در مراسم شركت كردند: جودي فاستر، ميشل فايفر، جوليا رابرتز، جسيكا لنگ و جسيكا تندي.

۲۰۱۰: آرمانی که حوزه فعالیت‌هایش را به تجارت‌های فراتر از پوشاک گسترش داد، وارد صنعت هتل‌‌داری شد و در این سال هتل آرمانی دوبی را افتتاح کرد.

۲۰۱۵: شرکت و برند آرمانی، چهلمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب