امروز: پنج شنبه, ۲۵ مرداد , ۱۳۹۷ - Thursday, 16 August , 2018
کد خبر: 4159

استارتاپ ها در حال تصرف دنیا

راکت اینترنت

راکت اینترنت یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های خطرپذیر در حوزه تجارت الکترونیک و رشددهنده استارتاپ‌ها است که در سال ۲۰۰۷ توسط برادران سامور تاسیس شد. ...

این موسسان ۲ استارتاپ اول خود را به Ebay و Verisign فروختند و با سرمایه بدست آورده از آن در استارتاپ های موفقی از جمله Facebook،  Linkedin،  Zynga سرمایه گذاری کردند. مدل کسب و کاری این شرکت شناسایی استارتاپ های موفق اینترنتی در کشورهای دیگر (معمولا در آمریکا) و تکرار آنها در بازارهای عمدتا نوظهور می باشد.

راکت اینترنت در حال حاضر در بیش ار ۵۰ کشور دنیا کار می‌کند و  بیش از ۷۵ سرمایه گذاری در پورتفولیوشان دارند مانند شرکت‌های تجارت الکترونیک خرده فروشی زالاندوZalando در آلمان، Jobong.com در هند، Lamoda.ru  در روسیه، ZALORA در جنوب شرقی آسیا، Iconic و Zanui در استرالیا، بستر تحویل غذای جهانی foodpanda/hellofood، سایت لیست مالکیت جهانی Lamudi. شرکت های مختلف راکت اینترنت بیشتر از ۲۰۰۰۰ شغل در سراسر دنیا ایجاد کرده‌است.

این شرکت ماموریت خود را اینچنین تعریف کرده‌است:

تبدیل شدن به بزرگترین بستر اینترنتی خارج از آمریکا و چین

برادران سامور و شروع راکت اینترنت

در سال ۱۹۹۸ الیور برای پایان تحصیلاتش در رشته کسب و کار باید تحقیقی انجام می‌داد و تصمیم گرفت بر وی شرکت‌های سیلیکون ولی  کار کند. او بر روی اینکه چگونه فردی ایده به فکرش می‌رسد، پول کسب می‌کند، استخدام می‌کند و شرکت ها را توسعه می‌دهد تحقیق کرد و برای این کار با بیش از ۱۰۰ نفر مصاحبه کرد. این پایان نامه بعد در آلمان و آمریکا به عنوان “استارتاپ‌های موفق آمریکا : کتابی برای کارآفرینان” به چاپ رسید.

برادران ساموار بعد از مصاحبه با مشتریان، رقبا و متخصصین تکنولوژی به این نتیجه رسیدند که کپی کردن استارتاپ ebay در آلمان جواب خواهد داد. این مصاحبه ها و همچنین گفتگو با دلال آنتیک که چیزهای زیادی در eBay به فروش رسانده بود آنها را متقاعد کرد که این مدل در آلمان کار می‌کند و در فوریه سال ۱۹۹۹ سایت حراجی Alando را در آلمان راه اندازی کردند. این سایت با کمک‌های مالی Wellington Partners و Burda Media راه اندازی شد که در آن زمان ۲ میلیون مارک آلمان  که معادل ۱.۳۵ میلیون  دلار آمریکا امروز است سرمایه گذاری کردند و ۲۰% از سهام شرکت را در مقابلش تصاحب کردند. ۴  ماه بعد از اینکه سایت بالا آمد ۴۵۰۰۰ مورد برای فروش داشت و eBay برای خرید سهام با رقم ۵۰ میلیون دلار پا پیش گذاشت.

کشورهایی که راکت اینترنت در آنها فعالیت می‌کند

 آمریکای لاتین

در آپریل ۲۰۱۲ اینترنت راکت به تجارت الکترونیک آمریکای لاتین وارد شد. این ورود از مکزیکو و با Lino شروع شد که به آن آمازون آمریکای لاتین گفته میشود. Lino محصولات مختلف در دسته‌بندی‌های مختلف ارائه می دهدمانند وسایل الکترونیک خانه، موبایل، سرگرمی، مد و وسایل ورزشی و غیره. مشتریان هم میتوانند هنگام دریافت محصل خریداری شده قیمت آن را پراخت کنند و یا آنلاین پرداخت خود را انجام دهند. Lino حدود ۱۰۰۰ کارمند در ۴ کشور کلمبیا، مکزیکو، پرو و ونزوئلا دارد.

برزیل

دفتر مرکزی اینترنت راکت در برزیل سائوپائولو است و مجموعا ۱۵ شرکت در اینترنت راکت دارد.

cupoNation، ۲۱diamonds، Airu، Defit، Easy Taxi، Kanui، Click bus.

فیلیپین

در اواخر سال ۲۰۱۱ راکت اینترنت Zalora را در فیلیپین راه انداخت و lazada Philippines در اوایل سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرد. Zalora اولین تجارت الکترونیکی در حوزه مد با خدمت رسانی کامل در فیلیپین بود. علاوه بر این سایت املاک  Lamudi، Carmudi، Tripda و Easy Taxi هم در فیلیپین شروع به کار کرد.

سنگاپور

راکت اینترنت Zalora را در نوامبر ۲۰۱۱ در سنگاپور راه اندازی کرد. یک خرده فروشی آنلاین در زمینه مد و کفش در شرق سنگاپور که به طور اصلی زنان و مردان ۱۸ تا ۳۵ ساله را هدف گرفته بوود و بخشی از گروه Zalora بود که در مالزی، تایلند، فیلیپین، هنگ کنگ، تایوان، ویتنام و اندونزی است. Zalora در حال حاضر در سنگاپور ۳۰۰ کارمند دارد. دو شرکت Wimdu وpricePanda نیز در سنگاپور فعال هستند.

پاکستان

شرکت های راکت اینترنت که در پاکستان فعال هستند : Lamudi، Daraz.pk، Carmudi،FoodPanda، Kaymu.pk و Easy Taxi.

لهستان

شرکت های راکت اینترنت که در لهستان فعال هستند: ۲۱Diamonds، eDarling، foodPanda،Glossybox، paymill ، Oplinga، westwing، Wimdu، Zalando، cupoNation.

اسپانیا

شرکت ها راکت اینترنت که در اسپانیا فعال هستند: ۲۱Diamonds، eDarling،  foodPanda،Glossybox، paymill ، Oplinga، westwing، Wimdu، Zalando، cupoNation.

ایتالیا

شرکت های راکت اینترنت که در ایتالیا فعال هستند: Glossybox، paymill،Wimdu، Zalando، cupoNation، Payleven، Dalani.

هند

در سال ۲۰۱۱ راکت اینترنت با فروشگاه الکترونیکی FabFurnish.com تقلید مدل IKEA در هند با ۲۰۰۰ محصول کارش را شروع کرد و اکنون ۶۰۰۰۰ محصول دارد. این فروشگاه در دسامبر ۲۰۱۲ اولین نمایندگی اش را در Gurgaon افتتاح کدر و سپس ۳ فروشگاه دیگر در Bangalore و Faridabad افتتاح کرد. سیستم پرداخت این فروشگاه به گونه ای است که مشتریان بخشی از آنرا به صورت آنلاین پرداخت میکنند و بقیه را در هنگام تحویل کالا. این فروشگاه زاویه دید ۳۶۰ درجه ای از محصولات را هم در ماه می ۲۰۱۳ به فروشگاه الکترونیکی اش اضافه کرد. M.FabFurnish.com هم برای خرید از طریق موبایل است.

Jabong نیز فروشگاه آنلاین در زمینه خانه، مد، لباس ورزشی و محصولات با طراحی خاص است که در ژانویه ۲۰۱۲ شروع به کار کرد و تا مارچ ۲۰۱۳ تعداد سفارش روزانه آن به ۶۰۰۰-۷۰۰۰ رسید. Jabong  در فستیوال Great Online Shopping Festival 2013 یکی از پربازدیدترین سایت‌های تجارت الکترونیک معرفی شد.

در سال ۲۰۱۲  راکت اینترنت اولین شرکت تجارت الکترونیکی B2B هند را تاسیس کرد.

روسیه

در سال ۲۰۱۱ Lamoda خرده فروشی آنلاین در روسیه با بیش از ۱۰۰۰۰۰۰ محصول و ۹۰۰ برند بین المللی فعالیت میکند. LamodaExpress با تحویل در روز بعد در بیش از ۲۵ شهر در روسیه و قزاقستان محصولات را به دست خریداران می رساند.

سوئد

راکت اینتر در سوئد ۷ شرکت فعال دارد. ۲۱Diamonds، eDarling، Glossybox، paymill ،Wimdu، Zalando، cupoNation.

نروژ

راکت اینترنت در نروژ ۷ شرکت فعال دارد؛ ۲۱Diamonds، Elitesingles، Glossybox، paymill ،Wimdu، Zalando، cupoNation.

فنلاند

راکت اینترنت در فنلاند ۵ شرکت فعال دارد؛ paymill ، Wimdu، Zalando، cupoNation،Eliittikumppani.

راکت اینترنت در ترکیه

راکت اینترنت عملیات ترکیه را متوقف کرد!!

دفتر مرکزی راکت اینترنت ترکیه در استانبول بود و بیش از ۴۰۰ نفر کارمند داشت. تعداد کاربران اینترنت در ترکیه ۳۵ میلیون نفر از ۷۷ میلیون جمعیت آن است و ترکیه پنجمین کشور اروپایی از لحاظ مخاطب آنلاین محسوب میشود.

راکت اینترنت با تعطیل شدن شرکت‌هایش در ترکیه باعث بیکار شدن خیلی‌ها شد.  یک وبسایت ترکی به نام webrazzi در تاریخ ۱۷ آگوست ۲۰۱۲ این خبر را منتشر کرد که فعالیت های راکت اینتر نت در کل کشور تعلیق شده‌است. راکت اینترنت در سال ۲۰۱۱ وارد ترکیه شد و حدود ۴۰۰ نفر را استخدام کرد و Zidaya  (شبیه مدل Zalando) و Evimisterفروشگاه آنلاین بودجه عمومی که به طور تخصصی روی وسایل الکترونیکی و محصولات ورزشی به صورت آنلاین کار می‌کرد. شرکت دیگر راکت اینترنت در ترکیه Sporena بود که بستری برای جواهرات و وسایل دست ساز بود. دیگر شرکت راکت اینترنت در این کشور Eleseri بود که شعبه‌ی ترکیه‌ای از شرکت‌های بین‌المللی Wimdu، Westwing، Namshi و Mizado بود.

دلایل رسمی برای تعطیل کردن فعالیت های راکت اینترنت در ترکیه ذکر نشده است. اما یکی از مدیرانی که در راکت اینترنت ترکیه فعالیت داشته است در وبسایت webrazzi به موارد زیر اشاره کرده است:

تحلیل دلایل خروج راکت اینترنت از ترکیه

  1. مدل کسب و کار آنلاین ترکیه‌ای برای راکت مناسب نبود.

تمام کسب و کارهای راکت اینترنت عمودی هستند. از آنجایی که بازار ترکیه برای مدل‌های کسب و کارهای فروش فلش (مدلی که در آن فروشگاه در یک دوره زمانی کوتاه، محصولاتش را با قیمت پایین‌تر از حد معمول به فروش می‌رساند) مناسب است و  Markafoni، Trendyol وLimango  (فروشگاه‌های اینترنتی ترکیه) به خوبی در این بازار کار می‌کنند، راکت اینترنت هیچوقت نتوانست درصد بزرگی از بازار را بگیرد.

  1. کارکردن در ترکیه با حاشیه سود پایین بی‌معنی است

رقابت در ترکیه با حضور  Markafoni، Trendyol و hepsiburada (فروشگاه‌های اینترنتی ترکیه) بی‌معنی است. اینها کسب و کارهای آنلاین بالغی هستند که رقابت با آنها چندان آسان نیست.

برای رقابت با این استارتاپ های بالغ راکت اینترنت مجبور شده بود درصد حاشیه سود خود را خیلی کوچک در نظر بگیرد و بعد از مرور زمان به این نتیجه رسید که رقابت در این مارکت بالغ به دردسر آن نمی ارزد.

  1. هزینه فعالیت با استراتژی خروج متناسب نبود.

مدل تجاری راکت اینترنت فقط ایجاد یک شرکت سودآور نیست. آنها می‌خواهند استارتاپ راه اندازی شده را بعد از ۳ تا ۵ سال بفروشند و در ترکیه با توجه به هزینه های زیاد و رقیبان بالغ به این نتیجه رسیدند که گرچه شرکت هایشان سودده هستند، ولی نه به مقداری که ارزش بالایی برای شرکت های بزرگ بین المللی داشته باشد.

با این حساب ها، برای راکت اینترنت ادامه فعالیت در ترکیه بیهوده بود.

راکت اینترنت در ایران

با توجه به رشد زیرساخت های فناوری اطلاعات، ورود گوشی های همراه هوشمند و رشد مصرف گرایی، خاور میانه و آفریقا دو بازار بزرگ در حال ظهور برای شرکت های بین المللی در زمینه کسب و کارهای الکترونیک هستند. این بازارها بخصوص از این بابت مهم هستند که بازارهای پررونق قبلی مانند اروپا و آسیای شرقی، به دلیل وجود رقابت زیاد، جذابیتشان را از دست داده اند.

راکت اینترنت از اوایل سال ۹۲ با شرکت MTN آفریقای جنوبی قرار همکاری مشترک امضا کرده است و یک شرکت جدید به اسم (Middle East Internet Holding — MEIH) راه‌اندازی کرده است که روی استارتاپ های خاور میانه با تمرکز بر روی تجارت الکترونیک سرمایه گذاری می‌کند. از طرفی با نفوذی که شرکت MTN در ایران به واسطه ایرانسل دارد، ایران بازار خوبی برای راکت اینترنت خواهد بود.

 سرمایه گذاری راکت در ایران و خاورمیانه با کسب و کارهای  تاکسی یاب ، فروشگاه اینترنتبامیلو که بیشتر بر روی وسایل الکترونیکی تمرکز دارد و موزاندو که بازار اینترنتی است و سایت سفارش و تحویل غذا بودوفود شروع شده‌است.با ورود راکت اینترنت به ایران، کشور ما بیشتر از گذشته تحت تاثیر پیامدهای بین‌المللی تجارت الکترونیکی قرار گرفته است.

 
   

دوره آموزشی کامفار- دوره آموزشی طرح توجیهی- دوره آموزشی ارزیابی طرح توجیهی

 

تهیه طرح توجیهی آنلاین- طرح توجیهی- طرح توجیهی آنلاین

دیدگاه
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

sarah پنج شنبه , ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶

شرکت های راکت اینترنت که در ایتالیا فعال هستند: http://www.coolbuy.in

سامانه جستجوی فرصت های کارآموزی(

آخرین مطالب
مدیسه  

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

گروه اقتصادی درسا صنعت تهران(

 

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

ماهنامه دنیای الکترونیک (نسخه فارسی IEEE SPECTRUM(