امروز: سه شنبه, ۲۹ خرداد , ۱۳۹۷ - Tuesday, 19 June , 2018
کد خبر: 90274

قرارداد ساخت پایانه مواد معدنی چابهار امضا شد

قرارداد ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی و تفاهمنامه ایجاد کارخانه تصفیه شکر در ۱۸ هکتار از زمین های پسکرانه بندر چابهار به امضا رسید. ...

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز (چهارشنبه) در آیین امضای این قرارداد گفت: برای ساخت پایانه مواد معدنی ۲۸۰۰ میلیارد ریال و برای احداث کارخانه تصفیه شکر ۱۲۴۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود.
«محمد راستاد» که معاون وزیر راه و شهرسازی است، افزود: ظرفیت سالیانه پایانه مواد معدنی برای صادرات و واردات ۱۵ میلیون تن و توان تولید کارخانه تصفیه شکر ۱۵۰ هزار تن در سال است.
راستاد بیان کرد: ۴۰۰ هکتار از زمین های بندر چابهار در سواحل مکران برای این سرمایه گذاری اختصاص یافته است.
«آذرماه پارسال با افتتاح فاز نخست بندر چابهار ظرفیت این بندر از ۲٫۵ میلیون به هشت میلیون تن افزایش یافت تا در محور شرق به عنوان حلقه اتصال کشورهای آسیای میانه، هند و افغانستان نقش پررنگی داشته باشد».
راستاد بیان کرد: اکنون یک شرکت هندی در این بندر به صورت بی.او.تی (سرمایه گذاری و بازپرداخت از محل محصول) ۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است و امیدواریم تا اواسط سال ۱۳۹۷ این شرکت هندی کار خود را آغاز کند.
به گزارش ایرنا، در پی برگزاری نشست وزیران حمل و نقل کمیسیون اروپا در سال ۱۹۹۳ ایجاد راهگذر ترانزیتی شمال- جنوب (NOSTRAC) تصویب شد.
این راهگذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌ کند.
در این میان اتصال خلیج فارس و بندر چابهار در ساحل شرقی دریای عمان برای مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا می کند.
موافقتنامه راهگذر حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب نیز شهریورماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزیران حمل و نقل سه کشور جمهوری اسلامی ایران، هند و روسیه رسید.
این راهگذر مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا به شمار می رود که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر است.
راهگذر شمال- جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای واقع در مسیر، با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بندرها، جاده‌ها، پایانه ها و مسیرهای ریلی خود می‌ پردازند.
در صورت فعال شدن همه حلقه‌های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی هند به مسکو در روسیه نزدیک به یک ماه زمان نیاز دارد، در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک با افزایش ۲۰ درصدی هزینه حمل و نقل همراه است.

اخبار مرتبط
 
   
 
دیدگاه
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامانه جستجوی فرصت های کارآموزی(

آخرین مطالب
مدیسه  

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

گروه اقتصادی درسا صنعت تهران(

 

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

ماهنامه دنیای الکترونیک (نسخه فارسی IEEE SPECTRUM(