امروز: یکشنبه, ۳۱ تیر , ۱۳۹۷ - Sunday, 22 July , 2018
کد خبر: 87943

نشانه های ضرورت بر تعطیلی کسب وکار

گاهی اوقات پایان دادن به شکست ها و عدم تلاش برای بهبود آن ها سریع ترین راه برای رسیدن به موفقیت است. اما چگونه متوجه شویم زمان انجام این کار فرا رسیده است و دست از تلاش برداریم؟ ...

یکی از مهم ترین تصمیم هایی که هر کارآفرینی در طول فعالیت های خود با آن مواجه می شود این است که آیا کسب وکارش را رها کند یا خیر. تمام کارآفرینان زحمت زیادی برای رشد دادن ایده ی خود کشیده اند و نمی توانند با تعطیل کردن شرکت کنار بیایند. درنتیجه تا زمانی به کار خود ادامه می دهند که دیگر هیچ سرمایه ای برای ادامه مسیر باقی نمی ماند.

گاهی اوقات کسب وکار به مرحله ای می رسد که به جز صرف زمان و انرژی هیچ فایده ای نخواهد داشت. در این مرحله تعطیل کردن آن بهترین تصمیمی است که هر کارآفرینی می تواند در زندگی خود بگیرد. تمام کسب و کا رها با یک ایده بزرگ ساخته می شوند و انرژی زیادی برای شکل دادن به آن صرف می شود. مشکلات این مسیر زیاد هستند و با تلاش و صبوری حل می شوند. اما گاهی اوقات شرایط طوری می شوند که نتیجه ی کار، انرژی و زمان اضافه ای که روی آن گذاشته می شود هیچ فایده ای نداشته و خروجی آن هر روز بدتر از قبل می شود. چنین کسب وکارهایی محکوم به شکست هستند و به جز هدر دادن انرژی و پول هیچ فایده ای نخواهند داشت.

در این شرایط بهترین راه تعطیل کردن شرکت و تلاش برای راه اندازی کسب وکار جدید است. اما چگونه می توان این شرایط را تشخیص داد و برای تعطیل کردن کسب وکار اقدام کرد؟ در ادامه ی این مقاله به بررسی سه موردی می پردازیم که نشان می دهند عمر یک ایده به انتها رسیده و بهتر است رها شود.

۱- کسب وکار به مرحله ی خوبی رسیده است اما درآمد چندان ندارد

به عنوان مثال شرکتی را در نظر بگیرید که پنج سال از راه اندازی آن می گذرد و هر سال نزدیک به ۸۰ درصد رشد می کند اما هیچ کار جدیدی برای انجام دادن ندارد. چنین شرکتی باید هرماه ۸ تا ۱۲ درصد از درآمدش سود خالص باشد اما مشاهده می شود که میزان ضرردهی بیشتر از سوددهی است. معمولا در چنین شرایطی تصمیم های اساسی برای تغییر دادن روند کار اتخاذ می شود تا شرکت بتواند به سوددهی برسد اما گاهی اوقات حتی تغییرات نیز فایده ای ندارند. کسب وکاری که نتواند طبق پیش بینی جلو برود و سود داشته باشد بهتر است که تعطیل شود.

۲- تعداد مشتری ها روزبه روز کمتر می شود

رکودهای اقتصادی در هر بازاری رخ می دهند و در چنین شرایطی کسب وکارهایی موفق می شوند که بتوانند مدل کسب وکار خود را تغییر دهند و این کار اصلا ساده نیست. همچنین برندهای جدیدی وارد بازار می شوند که قیمت های کمتری نسبت به رقبا دارند و کار را برای آن ها دشوار می کنند. بنابراین شرکت ها مجبور هستند قیمت های خود را پا به پای آن ها پایین بیاورند یا تغییرات اساسی در عرضه خدمات و محصولات داشته باشند. اما این راه حل ها همیشه پاسخگو نیستند و بعد از گذشت مدتی تعداد مشتری ها در هر ماه به مقدار قابل توجهی پایین می آیند.

مدل کسب وکار اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که جذب مشتری های جدید هزینه ی بالایی برای شرکت داشته باشد و با این حال نرخ ماندگاری آن ها پایین باشد یعنی شرکت به زودی با بحران جدی روبه رو خواهد شد و بهتر است به فعالیت های خود پایان دهد.

۳- انجام کار مانند گذشته لذت بخش نیست

معمولا زمانی که کسب وکار با بحران جدی روبه رو می شود همه ی کارمندان باید فعال تر شوند و انرژی بیشتری صرف کنند. کار کردن زیاد تنها دو دلیل دارد و آن هم علاقه و انگیزه است. شخصی که از کسب وکارش لذت نبرد نمی تواند انرژی زیادی برای آن بگذارد. از طرفی هر چقدر هم علاقه ی زیادی برای کار وجود داشته باشد وقتی هیچ پیشرفتی حاصل نشود انگیزه ای برای ادامه ی کار باقی نمی ماند. را ه اندازی کسب و کار ساده نیست اما تصور کنید ماه ها برای رشد دادن کسب وکار خود تلاش کرده اید تا شرایط مالی بهبود پیدا کند اما تنها نتیجه ای که گرفته اید ضرردهی بوده است.

در این شرایط هر قدر هم فرد به کار خود علاقه داشته باشد انگیزه ای برای ادامه دادن ندارد. ترک کردن کسب وکار بهترین تصمیمی است که می توان در این مرحله گرفت. شاید ابتدا احساس شکست خوردن و تسلیم شدن کنید اما تعطیل کردن کسب وکار در چنین شرایطی مانند جلوگیری از خونریزی بیمار و دادن شانس دوباره برای ادامه زندگی و پیدا کردن ایده ی بهتری برای راه اندازی کسب و کار جدید است.

اگر هنوز هم احساس می کنید که نمی توانید زحمات خود را نادیده بگیرید و کسب و کار را تعطیل کنید به خودتان کمی زمان بدهید. به عنوان مثال سه هدف تعیین کنید و ۶ ماه برای رسیدن به آن ها فرصت دهید. اگر در این مدت نتوانستید به اهداف مورد نظر برسید کسب وکار را تعطیل کنید. تجربه ی به دست آمده در کسب وکار قبلی کمک می کند ایده جدید را بهتر از گذشته پیاده سازی کنید و نتیجه ی بهتری بگیرید.

اخبار مرتبط
 
   

دوره آموزشی کامفار- دوره آموزشی طرح توجیهی- دوره آموزشی ارزیابی طرح توجیهی

 

تهیه طرح توجیهی آنلاین- طرح توجیهی- طرح توجیهی آنلاین

دیدگاه
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامانه جستجوی فرصت های کارآموزی(

آخرین مطالب
مدیسه  

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

گروه اقتصادی درسا صنعت تهران(

 

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

ماهنامه دنیای الکترونیک (نسخه فارسی IEEE SPECTRUM(