امروز: سه شنبه, ۳۰ آبان , ۱۳۹۶ - Tuesday, 21 November , 2017
کد خبر: 67556

چرا مارک زاکربرگ مخالف ایده های ناگهانی است

مارک زاکربرگ در آخرین سخنرانی که در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه هاروارد داشت، به کارآفرینان اخطار داده است که به دنبال ایده های ناگهانی نباشند و برای رسیدن به یک هدف واحد تلاش مستمر داشته باشند. او در سخنرانی خود گفت: «ایده ها به طور تمام و کمال در ذهن ...

مارک زاکربرگ در آخرین سخنرانی که در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه هاروارد داشت، به کارآفرینان اخطار داده است که به دنبال ایده های ناگهانی نباشند و برای رسیدن به یک هدف واحد تلاش مستمر داشته باشند. او در سخنرانی خود گفت: «ایده ها به طور تمام و کمال در ذهن ما شکل نمی گیرند و عملکرد آن ها تنها در صورتی شفاف تر می شود که روی آن ها کار کنید.» البته عمل کردن به این نصیحت به همین سادگی نیست؛ به عنوان مثال از کجا باید بدانیم که وقت و انرژی مان را روی کدام ایده باید صرف کنیم؟

نیازهای بازار را بررسی کنید

اینکه شما چیزی را می خواهید، به این معنا نیست که دیگران هم آن را بخواهند. اغلب کارآفرینان قربانی این طرز تفکر می شوند. آن ها یکی از نیازهای جامعه را شناسایی می کنند و بدون اینکه مخاطبان آن را شناسایی کنند و به پایدار بودن آن فکر کنند، یک راه حل حساب نشده ارائه می دهند. درواقع نتیجه ی تحقیق سایت خبری CB Insights نشان می دهد دلیل اصلی شکست خوردن استارتاپ ها این است که بنیان گذاران نیازهای بازار را به خوبی بررسی نمی کنند. زمانی که شما ایده ی خود را با دوستانتان مطرح می کنید شاید از آن استقبال کنند؛ اما باید ببینید زمانی که ایده ی خود را اجرا کردید، آیا این دوستان حاضر خواهند بود بابت خریدن محصولات شما پول پرداخت کنند و شرکت را از ورشکستگی نجات دهند؟

اگر محصولات مورد نظرسنجی مخاطبان قرار نگیرند، ارتباط خود را با آن ها از دست می دهند. دوستان و آشنایان بیشتر ترجیح می دهند از شما حمایت کنند تا اینکه بخواهند به شما کمک کنند که یک محصول عالی بسازید. بنابراین حواستان باشد که تعریف و تمجیدهای آن ها را به پای خلاقانه بودن ایده هایتان نگذارید. بررسی کردن ایده ، کاری نیست که با یک بار انجام دادن بتوان آن را از لیست انجام کار حذف کرد. شما باید نمونه های اولیه ی خود را در اختیار عموم قرار دهید و مرتبا از آن ها بازخورد بگیرید؛ زیرا عدم جمعیت شناسی و شناسایی نیازهای آن ها، ریسک بزرگی برای عملی کردن یک ایده به شمار می آید.

یک محصول قابل اعتماد توسعه دهید

اینکه شما هنوز برای حل مشکل راه حل مناسبی پیدا نکرده اید، به این معنا نیست که راه حل آن اصلا وجود ندارد. کارآفرینان به طور مرتب بازار را مورد بررسی قرار می دهند تا ببینند آیا دیگران توانسته اند برای مشکلات مد نظر آن ها راه  حل مناسب ارائه دهند یا خیر. شما باید پایداری محصولات را بیازمایید؛ یعنی در مورد گزینه های فعلی بازار تحقیق کنید و روی راه حل هایی سرمایه گذاری کنید که مشکلات را به خوبی حل کنند. بعضی از نیازهای بازار به اندازه ای زیاد هستند که بیش از یک شرکت می تواند برای رفع آن ها اقدام کند؛ اما اینکه تا چه اندازه و چقدر بهتر نسبت به رقبایتان بتوانید نیازهای مخاطبان را برطرف کنید، کاملا به خودتان بستگی دارد.

اگر نمی دانید ایده تان ارزش سرمایه گذاری کردن دارد یا خیر، ۳ موردی که در ادامه آمده است به شما در انجام این کار کمک خواهد کرد:

۱- از دیگران بازخورد بگیرید

اغلب انسان ها فکر می کنند موفقیت شرکت اپل تنها به نوآوری آن مربوط می شود؛ اما حقیقت چیزی فراتر از تصور آن ها است. این شرکت قبل از اینکه محصولات جدیدی عرضه کند، با تکیه بر تست کننده های بازار مانند «گروه تحقیقاتی نبض مشتریان اپل»، می تواند به درستی تشخیص دهد که کدام نیازها به رسیدگی احتیاج دارند و همین موضوع باعث می شود که این شرکت همیشه یک گام جلوتر از دیگران باشد.

دوستان و اعضای خانواده به موفقیت شما اهمیت زیادی می دهند و بنابراین همیشه از ایده هایی که دارید حمایت می کنند؛ درصورتی که برای تشخیص موفقیت ایده تان در بازار، باید به دنبال نظرسنجی و بازخورد گرفتن از افرادی باشید که به موفقیت یا شکست شما اهمیتی نمی دهند. البته این به این معنا نیست که ایده های خود را مستقیما با افرادی که نمی شناسید به اشتراک بگذارید؛ در عوض سعی کنید نمونه های اولیه از ایده ی خود بسازید و سپس نظر دیگران را جویا شوید. ببینید آیا حاضر هستند برای خریدن آن پول خرج کنند یا اینکه ترجیح می دهند از راه  حل دیگری استفاده کنند.

۲- نیازهای بازار را با نتیجه نظرسنجی مقایسه کنید

اگر اکثر افرادی که از آن ها نظرسنجی کرده اید حاضر نیستند برای راه حل های شما پول خرج کنند، به این معنا نیست که ایده  تان نمی تواند موفق شود. در چنین شرایطی بهتر است در مورد بازار تحقیقات انجام دهید و سپس نتیجه ی آن را با نتیجه ی نظرسنجی مقایسه کنید تا به دید بهتر و واضح تری از ارزش ایده ی خود برسید. اگر احساس می کنید دانش کافی برای تحقیقات بازار ندارید، می توانید انجام این کار را به شرکت های متخصص در این زمینه بسپارید.

نتیجه ی تحقیقات نشان می دهد که ۱۱ درصد استارتاپ ها به دلیل عدم تجربه ی بنیان گذارانشان در بازار شکست می خورند. در این مسیر تنها به اعداد و ارقام آماری اکتفا نکنید و تحقیقات را تا جایی ادامه دهید که تمام شک و تردیدها برای کارآمد بودن ایده تان کنار گذاشته شود.

۳- رقیبان را ارزیابی کنید

اگر نتیجه ی تحقیقات بازار و نظرسنجی های انجام شده مثبت بود و به این نتیجه رسیدید که ایده تان وضعیت خوبی در بازار خواهد داشت، بهتر است وضعیت و فعالیت های شرکت های رقیب را نیز در نظر بگیرید و ببینید که آیا کمبودی در راه حل های آن ها احساس می کنید یا خیر. گاهی اوقات با بررسی های اولیه این طور به نظر می رسد که هیچ شخصی مستقیما بر ایده ی شما تمرکز نکرده است؛ اما ممکن است فرد دیگری به طور غیر مستقیم و با ارائه ی محصول دیگری، برای حل همان مشکل اقدام کرده باشد و ایده ی خیلی قوی تری نیز نسبت به شما داشته باشد.

بنابراین طرف مقابل خود را بشناسید و با شرکت هایی که تجربه ی زیادی در انجام این کار دارند رقابت نکنید. ایده های خلاقانه پایه و اساس کارآفرینی هستند؛ اما به ازای هر ایده ی بزرگ هزاران ایده ی دیگر نیز وجود دارند که به حال خود رها شده اند.

نوبت بعدی که ایده ی بزرگی در مغزتان جرقه زد، آن را از طریق راه های گفته شده ارزیابی کنید و ببینید آیا ارزش دنبال کردن دارد یا خیر.

اخبار مرتبط
 
   
 
دیدگاه
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب
ساير مطالب
مدیسه  
 

مالتینا | خرید از آمازون