امروز: سه شنبه, ۵ تیر , ۱۳۹۷ - Tuesday, 26 June , 2018
کد خبر: 90631

عاطفه قاسمی

چطور کارمندان خود را مشتاق نگه داریم؟

یک شغل بسیار شبیه به یک رابطه است: در ابتدا جالب و هیجان‌انگیز، اما بعد از مدتی، کسالت‌آور. همانند تمامی رابطه ها، ارتباطات کارمندان در محیط کار در ابتدا بسیار خوب آغاز می‌شود و اغلب دارای فراز و نشیب‌ها و قله‌هایی است. و بسیار شبیه به ارتباطات، به ط ...

زمانی که مدیران از اضافه کردن چوب به این آتش غفلت می‌کنند، ریسک موجود این است که کارمندان بسیار خسته و کسل می‌شوند و این در نهایت موجب می شود که از کسب‌وکار خود روی گردانند و همه‌ی ما می‌دانیم که از دست دادن کارمندان و استخدام دوباره هزینه بر می‌باشد. این حقیقت را در نظر بگیرید، مدیران بسیار علاقه‌مندند تا بر روی درگیر کردن کارمندان جهت کسب حداکثر بهره‌وری سرمایه‌گذاری کرده و آتش شوق آن ها  را همواره روشن نگه دارند.

قبل از این که آتش اشتیاق کارمندانتان خاموش شود، چشمان خود را برای وجود نشانه‌هایی از سخن‌چینی در جهت ایجاد مشکل باز نگه ‌دارید و اقدامات لازم را اتخاذ کنید. قبل از این که بر تعداد سخن‌چینی‌ها افزوده شود با آن‌ها مقابله کنید.

نشانه‌هایی از محوشدن اشتیاق و علاقه در کار:

  1. ترس از اشتباه‌کردن

اگر کارمندان شما بیشتر نگران نتایج حاصل از اشتباه‌کردن و شکست خوردن هستند تا این‌که ریسک‌‌پذیر باشند، شما با یک مشکل مواجه هستید. چیزی که ما پیشنهاد می‌کنیم این است که شرایط را با جشن گرفتن شکست‌های کارمندان تغییر دهید. بر اساس سایت Bayt.com با تحقیق بر روی محیط کاری خاورمیانه و شمال آفریقا، در ماه مارس ۲۰۱۵، ۷۳ درصد مسئولان حرفه‌ای می‌گویند که افراد سازمان خود را تشویق می‌کنند تا آزادانه در مورد اشتباهات خود صحبت کنند و از آن‌ها درس بگیرند. یک نگرش مانند این به کارمندان این آزادی را می‌دهد تا ریسک‌پذیر باشند، اشتیاق‌های خود را زنده نگه‌دارند و از فکرهای خلاقانه و کارآفرینانه حمایت کنند.

  1. منحصر به فرد بودن اطلاعات

یک نشانه آشکاری از مشکل در سازمان پدیدار می‌شود، زمانی که اطلاعات ضروری برای تعداد کمی از کارمندان نخبه منحصر می‌شود. در حالی که به طور دقیق‌تر، این اطلاعات کلیدی شامل اهداف بخش و شرکت، عملکرد و نتایج مالی، برنامه‌های استراتژیک و غیره باشد. در چنین شرایطی اطلاعات داخلی دارای امتیاز می‌توانند هیچ ارزشی نداشته باشند چرا که در ابتدا در واقعیت چیزی نبوده‌اند. تمامی اطلاعات نیازمند برنامه ریزی، ارائه طرح‌های استراتژیک، خلاقیت و اندازه‌گیری عملکرد هستند. و موفقیت می‌بایست به طور آزادانه در شرکت گسترش پیدا کند. خبر خوب این است که ۷۲ درصد مسئولان می‌گویند که آن‌ها فرهنگ شفاف‌‌سازی و صداقت در ارتباطات را در محیط کاری خود دارند.

  1. زمانی که تمامی اتفاقات توسط ایمیل صورت می‌پذیرد.

اگر متوجه شده‌اید که کارمندانتان کسب‌وکار، فعالیت‌های مورد نظر خود و یا ارتباطات خود با یکدیگر را به طور منحصر به فردی از طریق یک صفحه‌ی کامپیوتر انجام می‌دهند. درحالی که یک تماس تلفنی و یا ملاقات حضوری به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد، این یعنی یک پرچم قرمز. این ممکن است به این معنا باشد که آن‌ها احساس می‌کنند شغلشان ارزش تلاش اضافی مانند ملاقات حضوری و یا تماس تلفنی را ندارد. ملاقات حضوری همواره یک دستاورد بسیار قدرتمند برای ایجاد اعتماد و توافق می‌باشد. پس تا جایی که امکان‌پذیر است ملاقات‌های خود با مشتریان و تیم خود را حضوری انجام دهید. وکارمندان خود را تشویق کنید که به همین شیوه عمل کنند. بعد از مدت زمانی، کارمندانتان خواهند دید که المان‌های شخصی تا چه میزان می‌تواند موثر باشد.

  1. کارمندان به یکدیگر کمک نمی‌کنند.

با دقت نگاه کنید که کارمندانتان در میان خودشان چگونه رفتار می‌کنند. کارمندانی که بر روی آینده سازمان شما سرمایه‌گذاری نکرده‌اند معمولا از پیشنهادات برای استخدام افراد جدید و یا اصلاح گزارش همکاران خود ارائه نمی کنند. اگر شرایط شرکت شما این گونه است، با استخدام افراد جدید متناسب با ویژگی‌های مکمل کارمندان خود، سعی کنید افرادی را به کار بگیرید که می‌توانند نظارت داشته و به بقیه افراد روحیه بدهند. فرد جدید استخدام شده از نصیحت‌ها و راهنمایی‌های شخصی قدردانی خواهد کرد. به علاوه، کارمندان با تجربه زمانی که مشاهده می‌کنند که چقدر انتقال دانش و مهارت خود به دیگران رضایت‌بخش است با همکاران خود ملایم‌تر رفتار خواهندکرد. از نظر ۳۰ درصد مسئولان، نظارت‌های یک‌ به یک توسط یک مدیر به عنوان یکی از بهترین روش‌های آموزشی تشخیص داده شده ‌است. که این آمار بر اساس بازرسی‌های توسعه شغلی در خاورمیانه و شمال آفریقا در ژانویه ۲۰۱۶ کسب شده‌است.

  1. این‌گونه به نظر می‌رسد که فعالیت‌ها به اتمام نمی‌رسند.

زمانی که کارمندان زمان‌های مقرر تعیین شده و یا شاخص‌های تعریف شده را از دست می‌دهند، اولین کاری که ممکن است از جانب مدیران صورت گیرد و یا حس درونی آن‌ها این است که نسبت به نتایجی که رخ داده کارمندان خود را نکوهش کنند. وجود این حس‌ها به این دلیل است که افراد را نسبت به تعهداتی که به آن عمل نکرده‌اند مسئول می‌دانید. اما قبل از انجام این‌کار، بررسی کنید که اقدامات شخصی خودتان چگونه ممکن است مشکل موجود را تشدید کند. آیا به این نتیجه رسیده‌اید که رهبری یک پروژه مهم سخت است؟ آیا قبل از این که کارمندانتان ایده‌های موجود را دنبال کرده و آن را متوجه شوند در اجرای آن‌ها پافشاری می‌کنید؟ اگر شما درگیر رفتارهای این چنینی هستید، ممکن است شرایط را برای کارمندان خود سخت کرده، درنتیجه هنگام انجام پروژه با سختی مواجه شده و یا این که نتوانند به موقع کارها را به اتمام برسانند.

۷ نکته در جهت ایجاد اشتیاق در کارمندان در هنگام کار:

اگر سناریو‌های ذکر شده در بالا در شرکت شما رخ می‌دهد، ناامید نشوید. روی مشکلات موجود عمیق‌تر شوید، کارمندان روزنه‌هایی از امید و اشتیاق را دریافت خواهندکرده‌اند، اما برای این کار به کمک شما نیازمند می‌باشند. اگر یک تلاش قابل توجهی در جهت اجرا کردن این نکته‌ها انجام دهید، شما نه تنها متوجه می‌شوید که گرایشات تغییر کرده‌اند بلکه تغییرات واقعی را در بین کارمندان خود مشاهده خواهید کرد.

  1. یگدیگر را بهتر بشناسید.

کارمندان زمانی که مدیران به آن‌ها علاقه شخصی نشان می‌دهند و یا تا حدی به طور شخصی با آن‌ها در ارتباط هستند، اشتیاق بیشتری دارند که سخت‌ کار کنند. ۷۶.۸ درصد مسئولان در رای‌گیری صورت گرفته در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گویند که مدیرانشان برای آن‌ها شرایط ارائه نظرات را فراهم کرده‌اند و به طور هوشمندانه‌ای به رشد شغلی و توسعه آن‌ها اهمیت می‌دهند.

  1. فرصت‌هایی را برای ارائه خلاقیت فراهم آورید و به مشارکت‌های صورت گرفته پاداش دهید.

موانع رهبری که کارمندان درگیر آن هستند اغلب به خاطر فقدان استراتژی و اولویت‌های رقابتی است. شما می‌توانید با فعالیت‌های هوشمندانه‌ای این موانع را پشت‌ سر بگذارید. زمانی که چالش‌هایی را با ایجاد ساختاری برای مشارکت افراد فراهم می‌آورید و سیستمی را ایجاد کنید که این مشارکت‌ها را تشخیص داده و به آن‌ها جایزه دهد. کارمندان خود را تشویق کنید تا مهارت‌های جدیدی را بیاموزند. آموزش یک مهارت جدید یک روش عالی برای احساس امید دوباره می‌باشد و موجب می‌شود که کارمندان احساس ارزشمند بودن بکنند. کارمندان شما می‌توانند کتاب جدیدی که توسط شما توصیه شده‌است را بخوانند، وبلاگ‌های صنعتی را مطالعه کنند، درس‌های آنلاین را دریافت کنند، در پروژه‌های بین بخشی شرکت‌ کنند، مربی‌گری کنند و به سادگی این جرات را داشته باشند که سوالات بیشتری را در رابطه با کارشان ارائه بپرسند.

  1. با یکدیگر جشن بگیرید.

چه یک نهار کاری و یا تصمیم برای جشن گرفتن تولد کارمندان و یا ازدواج آن‌ها، این اتفاقات فرصت را برای کارمندان فراهم می‌آورد تا در سطح شخصی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هم‌چنین چنین مراسماتی می‌تواند میزان ارتباط و همکاری کارمندان در محیط کار را افزایش دهد. ۸۷.۱ درصد مسئولان حرفه‌ای در یک بررسی بیان کرده‌اند که آن‌ها ارتباطات سالمی را با همکاران خود در محیط کاری دارا می‌باشند.

  1. به همه‌ی کارمندان اهمیت دهید.

آیا کارمندان شما اطلاع دارند که در میزان مشارکتشان در کار، تا چه حد بر روی اهداف سازمان تاثیرگذار می‌باشند؟ آیا شاخص‌های عملکرد کلیدی، در هنگام دستیابی به هدف متوجه آن می‌شوند و آیا برای آن جشن گرفته می‌شود؟ به سخت‌کوشی چگونه پاداش داده خواهد شد؟ کارمندان نیازمند این هستند که به آن‌ها یادآوری شود که کارشان با ارزش است، در حقیقت، ۹۱.۵ درصد مسئولان معتقد هستند که کارهایی که انجام می‌دهند اهدافی را به زندگی آن‌ها اضافه می‌کند.

  1. به آن ها گوش دهید.

درخواست از کارمندان برای ارائه بازخورد و اجرای ایده‌هایشان ممکن است راحت‌ترین راه باشد تا بتوانید نیروهای کاری خود را متعهد کنید. اگر کارمندان شما احساس کنند که در فرایند تصمیم‌گیری شرکت داده شده‌اند، آن‌ها احساس خواهندکرد که جایگاه محکمی در تیم دارند و نسبت به حرکت به سمت موفقیت‌های سازمان متعهدتر می‌شوند. ۷۲ درصد رای‌دهندگان می‌گویند که آن‌ها در شرکتشان دارای ارتباطات صادقانه و فرهنگ شفاف‌سازی هستند.

  1. زمانی که نیاز است تمجید و تقدیر کنید.

این مسئله جدیدی نیست که افراد هنگامی که کارشان را خوب انجام می‌دهند، دوست دارند که از جانب اطرافیان به کار آن‌ها عکس‌العمل نشان داده شود. با تعریف از کارمندانی که کار خود را خوب انجام داده‌اند، اعضای تیم شما انگیزه پیدا خواهند کرد تا رفتارهای  مثبت را تکرار کنند و مسائل اخلاقی روی هم رفته بهبود پیدا خواهد کرد. ۸۲ درصد مسئولان می‌گویند عملکردهای استثنایی تشخیص داده شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

  1. یک تیم حمایتی ایجاد کنید.

تیم‌هایی را در بخش‌ها و در تمام شرکت ایجاد کنید، تا درخصوص موانع و اهداف سازمان بحث آزاد داشته باشند. تمرین‌های بسیاری می‌توان انجام داد تا تیم‌ها نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند این تمرینات می‌تواند موانع و نقاط کور را از بین ببرد و تیم را به سمت موفقیت‌های جدید سوق دهد.

اخبار مرتبط
 
   
 
دیدگاه
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامانه جستجوی فرصت های کارآموزی(

آخرین مطالب
مدیسه  

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

گروه اقتصادی درسا صنعت تهران(

 

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

ماهنامه دنیای الکترونیک (نسخه فارسی IEEE SPECTRUM(