امروز: شنبه, ۴ آذر , ۱۳۹۶ - Saturday, 25 November , 2017
کد خبر: 66475

کسب وکار و استراتژی های محصول در بازار

نام گذاری محصول/خدمت، مرحله جالبی از استراتژی بازاریابی کسب وکار شماست. به خاطر داشته باشید که هنگام نام گذاری محصول، توصیفی بودن مهم تر از خلاق بودن است. اغلب مردم تلاش می کنند بسیار خلاق باشند، اما این موضوع باعث می شود نام محصول شان، پیام های مربو ...

نام گذاری محصول/خدمت، مرحله جالبی از استراتژی بازاریابی کسب وکار شماست. به خاطر داشته باشید که هنگام نام گذاری محصول، توصیفی بودن مهم تر از خلاق بودن است. اغلب مردم تلاش می کنند بسیار خلاق باشند، اما این موضوع باعث می شود نام محصول شان، پیام های مربوط به عملکرد آن را تحت الشعاع قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که نام محصول تان به یادماندنی و مرتبط است و البته تلفظ راحتی دارد. باید بدانید که اگر تلفظ یا املای نام محصول تان دشوار باشد، مصرف کنندگان در جست وجو و پیدا کردن محصول دچار مشکل خواهند شد.

مشتریان اغلب براساس احساس خرید می کنند و مطالعات نشان داده اند محصولاتی که نام شان بر احساسات تمرکز دارد، بهتر از محصولاتی به فروش می روند که نام شان تنها بر عملکرد آنها تمرکز دارد. پس اگر واقعاً می خواهید در ارائه نام محصول تان خلاق باشید تا بیشتر بفروشید، روی نامی تمرکز کنید که بر احساس بیش از کاربرد تأکید دارد.

به عنوان مثال تأثیری را در نظر بگیرید که نام عطر«کلینیک شاد» ایجاد می کند. مشتری که همان مصرف کننده بالقوه کالای شماست، تصور می کند اگر از این عطر استفاده کند، شاد خواهد بود. واضح است که این تصور بر تصمیم او برای خرید این عطر اثر می گذارد.

نام محصول به بازار هدف شما نیز بستگی دارد. اگر بازار هدف شما حاشیه ای و فرعی است، باید نامی انتخاب کنید که جذاب باشد. اگر با بازار هدف اصلی تری سروکار دارید، نام شما بسیار متفاوت خواهد بود. شما بازار هدف خود را بهتر از هر کس دیگر می شناسید و اگر در این حوزه مشکل دارید، می توانید از متخصص مربوط کمک بگیرید. پس نامی انتخاب کنید که مناسب آن بازار باشد. از بهترین راه های تعیین نام برای محصول، وقت صرف کردن برای آمادگی ذهنی است؛ در این صورت باید از قوانین زیر استفاده کنید:

– نمی توانید از هیچ ایده ای انتقاد یا آن را رد کنید.

– این افکار آزاد را مدنظر قرار دهید. به عبارت دیگر، هر چه را به ذهن تان می رسد، بنویسید. تعدادی صفت بنویسید. سپس به یک فرهنگ جامع مراجعه کنید و به ذهن خود اجازه دهید آزادانه بیندیشد.

– از همه چیز گزارش کتبی و تحلیلی تهیه کنید. نگه داشتن افکار در ذهن تان کافی نیست.

– وقتی لیستی از ایده ها تهیه کردید، آنها را رتبه بندی کنید.

– جنبه های مثبت و منفی هر ایده را ارزیابی کنید.

– از منابع معتبر بیرونی ایده بگیرید.

نکته بسیار مهم این است که اگر محصول شما در راستای محصولات قبلی است، اطمینان حاصل کنید که نام آن با ساختار برندتان سازگار است و به شما امکان تغییر و بهبود محصول را می دهد.

موضوع مهم بعدی، رفتار مشتریان بازار و توصیف محصول شماست. هدف شما مخاطب قرار دادن مصرف کنندگان منتخب خود و بازگو کردن کاری است که محصول شما برای آنها انجام می دهد؛  همه اینها باید در یک جمله گفته شوند. برای این کار ابتدا باید تعیین کنید که پیشنهاد شما محصول، خدمات، راه حل، خصوصیت، لوازم جانبی و ابزار است یا چیزی غیر  از اینهاست. نامی را برگزینید که محصول شما را توصیف می کند.

حالا از این فرمول به عنوان یک راهنما در ارائه توصیف خود استفاده کنید و نام خود را روی محصول قرار دهید:

 (مخاطب هدف)، (نام محصول) نوعی از  (محصول) است که (این کار را انجام می دهد).

اگر این فرمول با محصول شما مطابق نیست، نگران نباشید؛ این فرمول فقط راهنمایی است که می توانید در صورت تمایل از آن استفاده کنید.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که تنها در یک جمله واضح توضیح دهید چرا محصول شما برای خریداری خاص عالی است و چه کاری را به بهترین شکل انجام می دهد. دلیل اهمیت این موضوع این است که واضح بودن و قدرت انتقال هدف محصول بسیار ضروری است. اگر از بیش از یک جمله استفاده کنید، درک توصیف شما می تواند مشکل باشد و به خاطرسپردن آن نیز دشوار می شود. هرچه تعداد جمله ها و کلمات استفاده شده بیشتر باشد، توضیح شما وضوح کمتری خواهد داشت.

ممکن است مشکل به نظر برسد، اما شما می توانید این کار را انجام دهید.

چند مثال کاربردی:

– بچه ها! شیر یخی نوشیدنی است که بلافاصله تشنگی شما را برطرف می کند.

– مادران! پاک کننده سریع نوع ساده ای از پاک کننده لباس است که در نخستین شست وشو، تمامی لکه ها را از بین می برد.

همانطور که مشاهده می کنیم، مثال ها طولانی نبودند؛ مختصر و مستقیم هستند، اما مشتری را مخاطب قرار می دهند و برای محصول سودآورند.

نتیجه گیری

ایده رفتار مصرف کننده و استراتژی محصول یعنی دانستن اینکه چرا مصرف کننده به گونه ای خاص رفتار می کند و استفاده از این اطلاعات برای افزایش احتمال خرید او از کسب و کار شما. برای این کار باید بازار هدف خود را به شکل صحیحی تحلیل و تعریف و مزایا و خصوصیاتی را که برای آن بازار اهمیت دارند، مشخص کنید.

بازاریابی و فروش بر پایه استراتژی صحیح و کاربردی عملیاتی می شود. مسئله بزرگ بسیاری از کسب وکارها در ایران، عدم نگاه کاربردی به بازاریابی و فروش است. تا زمانی که بازاریابی و فروش به نگاه آموزش و سمینار نگریسته شود، نباید توقع موفقیت در این حوزه را داشته باشیم.

اخبار مرتبط
 
   
 
دیدگاه
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب
ساير مطالب
مدیسه  
 

مالتینا | خرید از آمازون