امروز: پنج شنبه, ۳۱ خرداد , ۱۳۹۷ - Thursday, 21 June , 2018
کد خبر: 90634

عاطفه قاسمی

۷ گناه مدیران در ارتباطات

برای کسب‌وکارهای مدرن، تعهدات شغلی کارمندان کلیدی است. وجود تعهدات شغلی بالا در شرکت میزان شکست‌ها را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد و موجب بالا رفتن سودآوری می‌شود. اگرچه تحقیقات اخیر Gallup نشان می‌دهد که کمتر از ۳۰ درصد کارمندان نسبت به شغل ...

برای کسب‌وکارهای مدرن، تعهدات شغلی کارمندان کلیدی است. وجود تعهدات شغلی بالا در شرکت میزان شکست‌ها را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد و موجب بالا رفتن سودآوری می‌شود. اگرچه تحقیقات اخیر Gallup نشان می‌دهد که کمتر از ۳۰ درصد کارمندان نسبت به شغل خود متعهد هستند، شیوه‌ی مدیریت یکی از اصلی‌ترین دلایل فقدان تعهد در محیط کاری ست.

در بین مجموعه عواملی که مربوط به نقش مدیران در ایجاد تعهد است، رابطه ی دو طرف یکی از اصلی‌ترین عامل‌هاست. اگر نتوانید به طور مناسبی با کارمندان خود ارتباط برقرار کنید، انتظار تعهد شغلی و بهره‌وری از آن ها نداشته باشید.

برای ایجاد تعهد شغلی در بین اعضای تیم، مدیران می‌بایست یاد بگیرند چگونه به طور مناسبی ارتباط برقرار کنند. اگر می خواهید یک مدیر و انتقال دهنده‌ی پیام بهتری باشید، باید یاد بگیرید چه نوع ارتباطی برقرار کنید تا اعتماد، تعهد شغلی و اخلاق را ایجاد کنید.

آیا شما یکی از این گناهان مرگبار را انجام می‌دهید؟ صادق باشید- و اقداماتی را اتخاذ کنید تا شرایط را بهبود دهید.

 

 

گناه ۱- تمرکز کردن بر روی نقطه ضعف‌ها

چه شما مرور سالیانه انجام ‌دهید و یا در جلسات منظم، بر روی پیشرفت‌های صورت گرفته در حال بحث ‌باشید، اگر برروی شکست‌ها و نقاط ضعف کارمندان خود تمرکز کنید، تعهد شغلی در شرکت خود را نابود کرده‌اید.

طبق مطالعات Gallup، از کارمندانی که شدیدا معتقد هستند که مدیرانشان برروی نقاط قوت تمرکز می‌کنند، ۶۷ درصد آن‌ها نسبت به شغل‌های خودشان متعهد هستند. و برعکس در آن‌هایی که شدیدا مخالف این‌ هستند، گزارش شده است که ۷۱ درصد آن‌ها نسبت به تعهدات شغلی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

سیستم رتبه‌بندی، مرور عملکرد و تعیین و انتقال اهداف از مدیر به سمت‌های پایین‌تر می‌تواند تمرکز کردن برروی نقاط ضعف کارمندان را افزایش دهد.

از این که درکارمندان این احساس را القا کنید که نمی‌توانند کارهای خود را درست انجام دهند شدیدا دوری کنید. به جای آن، برروی نقاط قوت تمرکز کنید، کارمندان را در موقعیتی قرار دهید تا بر روی فعالیت‌هایی که در آن‌ها توانایی دارند تکیه کنند، به جای این که آن‌ها را تشویق کنید تا در فعالیت‌هایی بهتر عمل کنند که جز نقاط ضعف آن‌هاست.

” اگر چه ما نقاط ضعف را به عنوان ‘مناطق فرصت’ برچسب می‌گذاریم، مطالعات عصب شناسی آشکار کرده‌است که انسان در مناطقی که در آن‌ها ضعف دارد در یادگیری و رشد خوب عمل نمی‌کند. در حقیقت برعکس آن درست است: سیناپس‌ها(محل تماس دو عصب) در مناطقی از مغز ما رشد می‌کنند که بیشترین میزان سیناپس در آن‌ها وجود دارد. نقاط قوت ما، بنابراین، بهترین مکان برای فرصت رشد هستند.”

 

گناه۲- نادیده گرفتن فرصت های پیشرفت کارکنان

یکی از اشتباهات متداول مدیران این است که تمامی ارتباطات خود با کارمندان را بر اساس شغل کنونی آن‌ها تنظیم کرده‌اند. شما به کارمندان خود انگیزه بیشتری خواهید داد اگر به آن‌ها نشان دهید که آرزوها و اشتیاق‌های آن‌ها را درک می‌کنید.

با فراهم‌کردن اطلاعاتی مانند مربی‌گری و فرصت‌های آموزشی برای کارمندان، مدیران می‌توانند میزان تعهدات شغلی کارمندان را افزایش داده و میزان شکست‌های موجود را کاهش دهند.

 

 

گناه۳  در دسترس نبودن

دلایل زیادی از نگاه کارمندان وجود دارد که چرا مدیران در دسترس نیستند: تعدادی از مدیران نسبت به نگرانی‌ها و نارضایتی‌های کارمندان عکس‌العمل منفی نشان می‌دهند، تعدادی به ملاقات‌های حضوری زمان کافی را اختصاص نمی‌دهند و تعدادی از آن‌ها نسبت به پاسخ سوالات و یا ایمیل کارمندان تاخیرهای طولانی دارند.

ممکن است کارمندان چنین فکر بکنند که مدیرشان برای آن‌ها وقت ندارد – و یا به دلیل ترس از اعتبار خود از پذیرش اشتباه طفره می‌روند – وتلاش می‌کنند تا مشکلات به وجود آمده را پنهان کنند و یا بدون مشاوره با مدیر، شروع به حل مشکل بکنند. کارمندانی که نسبت به صحبت با مدیر خود شک دارند موجب می‌شود که تعهد کاری کمی داشته، ناسازگاری و تعارضات زیادی برای آن‌ها به وجود آمده و درصد اشتباهات آن ها در محیط کاری افزایش می یابد. در نهایت، مسئولیت حل این موضوع بر دوش مدیران است که باید بر روی دلایل رخ دادن این شرایط تحقیق کنند و شرایط را کنترل کنند.

از این که در چشم دیگران به عنوان یک مدیر غیر قابل دسترس به نظر بیایید، دوری کنید:

تا حدی که امکان پذیر است در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سوالات و ایمیل‌های کارمندان را بدهید.

ملاقات‌های تیمی منظم را برنامه‌ریزی کنید و با کارمندان ملاقات‌های حضوری انجام دهید، در طی این جلسات کارمندان را به ارتباطات صادقانه تشویق کنید و از کنسل کردن جلسات بپرهیزید.

زمانی که در جلسه حضور ندارید در اتاقتان را باز بگذارید و کارمندان را تشویق کنید که هر زمانی که خواستند به اتاق شما بیایند.

 

گناه ۴  درگیر نکردن خود در فعالیت‌ها

تعدادی از مدیران نقش خود را بسیار جدای از بقیه می‌بینند – کسانی که تنها زمانی مشکل را حل می‌کنند که مدیریت شرایط از دست کارمندان خارج می‌شود.

مسئله ” در دسترس بودن زمانی که نیاز است” زمانی مشکل ساز می‌شود که مدیران در فعالیت‌های روزانه کارمندان هیچ گونه حضوری ندارند. کارمندان احساس می‌کنند که مدیران توانایی حل مسائل را ندارند و یا فکر می‌کنند که مدیران نمی‌خواهند به خودشان زحمتی بدهند.

در ادامه مطلبی از John Reed  نقل می‌شود:

” بسیاری از مدیران علاقه‌ی زیادی به این فلسفه دارند که اگر کارمندان دچار مشکل بشوند به آن‌ها خواهند گفت. و اگر کارمندان در مورد بروز مشکلات هیچ صحبتی نکنند این طور نتیجه گیری می‌کنند که هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز خوب است. این امر همیشه درست نیست واین یک دستورالعمل را برای کارمندان به وجود می آورد تا میزان تعهد و درگیری در فعالیت‌ها را کاهش دهند.”

مدیران می‌بایست در مسائل پیش آمده برای کارمندان نقش پررنگی داشته باشند، آن‌ها هم‌چنین باید پروژه‌ها و وظایف روزانه کارمندان نیز آشنایی داشته باشند. با بحث‌های منظم و شرکت در نقش‌های کارمندان، مدیران شرایط بهتری را خواهند داشت تا در صورت بروز مشکلات آن‌ها را حل کنند و در مقابل کارمندان بیشتر به دنبال پذیرش نصیحت‌های مدیران هستند، در نتیجه مدیران می‌توانند نکته‌ها و پیشنهاداتی را گوشزد کنند که از بروز مشکلات جلوگیری می کند.

 

گناه ۵  مشغولیت بالا

مدیران زمانی که خود را خیلی درگیر شغل کارمندان می کنند شاید بدتر از مدیرانی که حضور کم رنگی دارند باشند. شما احتمالا آن‌ها را به عنوان مدیران زیادی دقیق می‌شناسید، کسانی که در مورد تمامی تصمیمات صورت گرفته سوال کرده و روحیه کارمندان را ضعیف می‌کنند، تمامی کار کارمندان را موشکافی می‌کنند و از تمامی وظایف تکمیل شده خلاصه جزئیات را درخواست می‌کنند. اگر شما تا به حال با این چنین مدیرانی کار کرده باشید متوجه شده‌اید که تا چه میزان اعصاب خردکن هستند.

اغلب وجود چنین مدیریتی نتیجه دو عامل است: مدیر خود را بسیار درگیر این موضوع کرده است که به عنوان رهبر تیم خود را ثابت کند و یا نسبت به توانایی‌های تیم در جهت دستیابی به سود بدبین است.

راه حل چیست؟ به کارمندان اجازه دهید که اشتباه کنند چرا که این گونه یاد می گیرند.

 

 

گناه ۶  بدبین بودن

در مطالعه‌ای که Forbes در مورد میزان موثر بودن رهبری منتشر کرد – مدیران بدبین تنها ۱۹ درصد موثر بودند در حالی که در مقابل مدیران خوش‌بین ۸۹ درصد موثر بودند. مدیران خوش‌بین خلاقیت و پیشرفت را الهام می‌بخشند، درحالی که مدیران بدبین اخلاق کارمندان را زیر سوال می‌برند. زمانی که کارمندان نارضایتی را به مدیران خود انتقال می‌دهند، آن‌ها اغلب به دنبال راه‌حل هستند.

اگر با خوش بینی با کارمندان خود برخورد کنید، آن ها از توجهات شما قدردانی خواهند کرد و انگیزه پیدا خواهند کرد که نسبت به مشکلات پیش آمده در آینده به همین روش‌های به دست آمده تکیه کنند.

 

گناه ۷  استفاده از ارتباطاتی که در آن خشم و احساسات منفی را در یک قالبی مثبت ارائه می‌شود

در زمان ارتباط با کارمندان، من متوجه شدم که شفاف بودن کلید کار است و اعتماد بسیار تعیین کننده است. رفتارهایی که خشم و احساات منفی را در یک قالب مثبت ارائه می‌کند برای دو عامل کلیدی ذکر شده جهت وجود ارتباطات کاری موثر بسیار مخرب خواهد بود. این دسته از مدیران با مزاح و شوخ‌طبعی بازخورد‌های صورت گرفته را پنهان می‌کنند، شرایط را به سمت تنش سوق می‌دهند، کارمندان را سرزنش می‌کنند، آن‌ها را در یک حالت گیج شده نسبت به اطلاعاتی که کسب کرده‌اند قرار می‌دهند و خود را درگیر نمی‌کنند. این نوع از مدیریت می‌تواند نتیجه چندین عامل باشد، اما اغلب در مدیرانی این چنین ویژگی‌هایی وجود دارد که نسبت به برخورد با انتقادات و بازخورد‌های صورت گرفته از آن‌ها فقدان مهارت دارند. مدیرانی که نسبت به جرات خود در مواجه با مسائل در منازعه و کشمکش هستند و یا نسبت به انتقادات صورت گرفته خوب عمل نمی‌کنند ممکن است با یادگیری نحوه ی ارتباط موثر، وضعیت بهتری پیدا کنند. و حتی می‌توان این نحوه ی ارتباط موثر را برای تمامی اعضای تیم ارائه کرد تا ارتباطات به طور کلی بهبود پیدا کند.

اخبار مرتبط
 
   
 
دیدگاه
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامانه جستجوی فرصت های کارآموزی(

آخرین مطالب
مدیسه  

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

گروه اقتصادی درسا صنعت تهران(

 

شرکت مهندسی مشاور درسا صنعت تهران(

ماهنامه دنیای الکترونیک (نسخه فارسی IEEE SPECTRUM(